W gwiazdozbiorze Aguariusa - między czwartą planetą Słońca Sadachbia a planetą szóstą Słońca Skat - ustanowiono łączność przez strumień nadprzestrzeni, będący pętlą biegnącą w pobliżu naszego układu słonecznego. Statki Kosmiczne wprowadzane były w strumień nadprzestrzeni za pomocą gigantycznych urządzeń, zainstalowanych w tych układach planetarnych.W jednej z podróży mieszkańców systemu Skata (udających się do układu Sadachbii) nastąpiło zakłócenie przestrzeni grawitacyjnej. Spowodowało to wytracenie prędkości przez statek kosmiczny. Ponieważ sam pojazd nie mógł ponownie wejść w kanał nadprzestrzeni, podróżni postanowili wysłać sygnał wzywający pomocy i - w oczekiwaniu na odpowiedź - zdecydowali się wylądować na pobliskiej błękitnej planecie. Jak wykazały przeprowadzone badania, zapewniała im ona warunki potrzebne do życia. Na Ziemi - bo tą planetą była właśnie Ziemia -jest 45 wiek przed naszą erą...
UWAGI:
Opis według okładki.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wprawdzie albumu "Polonia Restiuta. Cena Wolności" w żaden sposób nie możemy nazwać arcydziełem, a nawet określenie "dobry" wydaje się nadużyciem, to jednak warto mu się przyjrzeć i mieć w swojej kolekcji z kilku powodów. Po pierwsze, był on nieśmiałą i nieporadną (ale jednak) próbą apologii II RP w PRLu, co w rodzimym komiksie tamtego okresu można uznać za ewenement. Po drugie, scenariusz komiksu oparty jest w luźny sposób na scenariuszu filmu "Polonia Restituta" (w reżyserii Bohdana Poręby) i gdy zestawimy go z filmem, to niestety komiks wypada przy nim blado. A po trzecie i najważniejsze - "Polonia Restituta. Cena Wolności" to chyba najbardziej "amerykański" komiks historyczny, który wyszedł spod piór i ołówków polskich twórców komiksów w tamtych czasach.Za scenariusz odpowiadał Janusz Marski, a za warstwę graficzną Jerzy Wróblewski, który rysował tak, jakby mieszkał nie w Bydgoszczy, ale w Bostonie, a do tego terminował u samego Jacka Kirby`ego. Wróblewski był pod ogromnym wpływem mainstreamowego komiksu amerykańskiego lat 50-tych i 60-tych i czerpał z niego wszystko, co najlepsze. Rysował dynamicznie, precyzyjnie, a jego postaci w "Cenie Wolności" mają specyficzne kwadratowe szczęki i wystające kości policzkowe, jakby należały do zespołu "Fantastycznej czwórki", a nie żyły w targanym wojnami kraju w Środkowej Europie. Amerykańskość "Ceny wolności" przejawiała się również w jednym z głównych bohaterów komiksu - dziennikarzu "New York Timesa". Paul Walk, bo tak się nazywał, przyjechał do Polski, by pokazać światu, z jakimi problemami i wrogami musi zmagać się młody, ale dynamiczny kraj.Jak nietrudno się domyślić, owym wrogiem są głównie Niemcy. Widzimy, jak Polska walczy o Śląsk, Wielkopolskę, o swoje południowe i zachodnie granice. A wschodnie? Cóż, to zostaje akurat przemilczane, nie zobaczymy tu ani kijowskiego rajdu Piłsudzkiego, ani Cudu nad Wisłą. Co więcej, w "Cenie Wolności" zarówno Lenin, jak i Marchlewski to wręcz miłośnicy niepodległości Polski. Ta urocza w swojej naiwności manipulacja historyczna może zaskakiwać. W końcu komiks ukazał się w 1988 roku, więc cugle cenzury były już dość luźne.Jednak gdy dziś sięgamy po "Cenę wolności", przerażające jest coś zupełnie innego. Gdy zestawimy album z wieloma dzisiejszymi polskimi komiksami historycznymi, to zauważymy więcej podobieństw niż różnic. Nie myślę tu o manipulacjach historycznych i przemilczeniach, ale sposobie opisywania dziejów. Wciąż dominują ideologiczne pogadanki (tyle, że dziś z przechyłem w prawą stronę), dialogowe dłużyzny, skrótowość i uproszczenia - przypomina to wręcz podręcznik w obrazkach niż rasową, historyczną opowieść. Smutne, że po tylu latach porządnej komiksowej biografii doczekał się jedynie Korfanty (mam na myśli album "Korfanty" Sławomira Zajączkowskiego i Krzysztofa Wyrzykowskiego). Piłsudski jeszcze tego szczęścia nie dostąpił. I nie chodzi wcale o grzeczną, poprawnie polityczną biografię, ale o dzieło na miarę albumu "Louis Riel" Chestera Browna o kanadyjskim bohaterze narodowym. Dlatego na razie pozostaje nam zazdrościć Kanadyjczykom i z uśmiechem spojrzeć na radosnego Lenina z "Ceny wolności".
UWAGI:
Oprac. scenariusza dla filmu "Polonia Restituta". Tytuł z okładki
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Komiks przygodowy o walce z terroryzmem. Gang specjalizujący się w szpiegostwie przemysłowym organizuje napad na tajne laboratorium chemiczne. Dokonuje tego na zlecenie organizacji anarchistycznej, która uprzednio porwała samolot pasażerski i wymusiła okup. W zamieszanie zostaje przypadkowo wplątany angielski dziennikarz polskiego pochodzenia.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Komiks przygodowy o walce z terroryzmem. Gang specjalizujący się w szpiegostwie przemysłowym organizuje napad na tajne laboratorium chemiczne. Dokonuje tego na zlecenie organizacji anarchistycznej, która uprzednio porwała samolot pasażerski i wymusiła okup. W zamieszanie zostaje przypadkowo wplątany angielski dziennikarz polskiego pochodzenia.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Prawdziwa gratka dla wszystkich fanów "Gwiezdnych wojen". Kolejny światowy bestseller na polskim rynku wydawniczym!Lord Darth Vader, rządząc Galaktycznym Imperium, z pomocą swoich sprzymierzeńców chce zniszczyć Sojusz Rebeliantów. Jego dzieci, Luke i Leia, mają jednak inne plany - i własnych, potężnych przyjaciół.Inteligentne teksty i zabawne ilustracje Jeffreya Browna nadają klasycznym i kultowym scenom "Gwiezdnych wojen" nowe oblicze.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni