Wojciech Żukrowski, podchorąży artylerii w kampanii wrześniowej, w roku 1952 wydał książkę, która wstrząsnęła umysłami ogromnej rzeszy czytelników. Książką tą były "Dni klęski", wielokrotnie nagradzane, wielokrotnie wznawiane. Powieść ta w formie wysoce artystycznej podjęła trudną próbę oceny bohaterskich i tragicznych wrześniowych dni, ukazała dramat prostego żołnierza broniącego z uporem swej ziemi."Dni klęski" towarzyszyły już wielu pokoleniom, wyrosłym w Polsce Ludowej, i z niezmienną siłą przemawiają do wyobraźni.
Popularna i kojarzona z Białowieżą książka Aleksandra Omilianowicza wydana po raz pierwszy w 1971 roku.Swego czasu "Ducha Białowieży" uznano w plebiscycie Czytelników Białostocczyzny za najpoczytniejszą książkę roku. Jest to fantastyczna historia zmagań sowieckiego i hitlerowskiego wywiadu w czasach II wojny światowej. Radziecki szpieg, zakamuflowany jest w samym sercu niemieckiego wywiadu.
Głównym bohaterem jest Aleksander Waszkowski, powstańczy naczelnik Warszawy. Treścią książki jest jego proces, śledztwo i wyrok. Osadzony w Cytadeli naczelnik wdaje się w swoiste porozumienie z śledczymi. Przekonany, że powstanie wyczerpało już swoje możliwości umożliwia władzom carskim odzyskanie łupu pochodzącego z napadu na bank. Chce w ten sposób zakończyć bezcelowe, jego zdaniem, kontynuowanie działań konspiracyjnych i zapobiec dalszemu rozlewowi krwi. Równocześnie boryka się z syndromem zdrady i odpowiedzialności.Ważnym bohaterem powieści jest współwięzień Waszkowskiego, były sztyletnik, którego wspomnienia i retrospekcje zajmują sporo miejsca w utworze.
[...] Autor połączył ściśle obraz igrzysk olimpijskich z historią i obyczajowością ówczesnej Grecji. Tradycja igrzysk, które po kilkuwiekowej przerwie trwają do dziś jest stara jak nasz europejski świat i jego śródziemnomorska kultura.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Dzieje grzechu w wydaniu książkowym ukazały się w 1908 r. i od razu wywołały sprzeczne oceny. Wśród publiczności literackiej powieść stała się niezwykle popularna. Krytyka zaskoczona tematyką utworu dopatrywała się dewiacji znakomitego talentu (wedle określenia Hutnikiewicza), Orzeszkowa podejrzewała pisarza o erotomanię lub histerię, Reymont uważał Dzieje grzechu za pozbawiony sensu i idei pomysł. Wszystkie te reakcje wywołało pierwsze tak odważne w polskiej literaturze ukazanie tematyki seksualnej i destrukcyjnej siły miłości. Warto przekonać się po latach, co było przyczyną tak skrajnych emocji.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Dzieje grzechu w wydaniu książkowym ukazały się w 1908 r. i od razu wywołały sprzeczne oceny. Wśród publiczności literackiej powieść stała się niezwykle popularna. Krytyka zaskoczona tematyką utworu dopatrywała się dewiacji znakomitego talentu (wedle określenia Hutnikiewicza), Orzeszkowa podejrzewała pisarza o erotomanię lub histerię, Reymont uważał Dzieje grzechu za pozbawiony sensu i idei pomysł. Wszystkie te reakcje wywołało pierwsze tak odważne w polskiej literaturze ukazanie tematyki seksualnej i destrukcyjnej siły miłości. Warto przekonać się po latach, co było przyczyną tak skrajnych emocji.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Gdybym miał wybrać jedną, jedyną książkę ze wszystkich dzieł Andrzeja Struga, to wskazałbym na "Dzieje jednego pocisku". Sprawdziłem niedawno nową lekturą młodzieńczy entuzjazm, z jakim przed laty czytałem z zapartym tchem te frapującą opowieść o dziejach bomby wędrującej przez różne środowiska i podawanej z rąk do rąk, bomby, która w istocie nie wybucha, ale przecież jakoś spełnia swoją rolę, bo rozbita w głębinie Wisły przez żołnierzy budzi nadzieję po upadku rewolucji wśród więźniów warszawskiej Cytadeli [...]Przeczytałem więc na nowo "Dzieje jednego pocisku". I myślę, że miał słuszność Tadeusz Boy-Żeleński, gdy w roku 1935 z racji inscenizacji tej opowieści napisał:"Jakaż to piękna książka, jedna z tych, które zostaną. Urodzona z dziwnie szczęśliwego natchnienia, kojarzy w sobie harmonijnie element liryczny, dramatyczny i epiczny, mówiąc wciąż o rzeczach groźnych i strasznych, nie wyradza się ani na chwilę w nadużycie okropności. I jakież to gęste! Na małej przestrzeni oddana jest cała podziemna epoka, wszystkie odcienie rozkołysanych nadziei i zawodów, dzieje walk i klęski, i wszystkie uboczne procesy chemii rewolucyjnej".Jan Zygmunt Jakubowski
UWAGI:
Tekst oparto na wyd. "Czytelnika" 1977 - Nazwa aut. Tadeusz Ga³ecki.
Książka jest napisana stylem pamiętnikarskim, czyli bardzo swobodnym w czytaniu, po drugie, opowiada o zupełnie innej wojnie niż ta, jaką znamy z koturnowych opowieści członków tajnych organizacji. Jest to opis przeżyć najzwyklejszej mieszkanki Warszawy, która całą wojnę spędziła w obrębie bloku, w którym mieszkała oraz otaczającego go podwórka.Długie dni wojenne, pomimo ciągłego wyczekiwania, były urozmaicone częstymi odwiedzinami sąsiadów, pomiędzy którymi na początku wojny zacieśniła się niezwykła, pełna życzliwości więź, oraz piątkowymi spotkaniami Siódemki, grupy stworzonej przez znajomych Asiuli (głównej bohaterki), na których recytowano wiersze i śpiewano piosenki.Oprócz opisów rzeczywistości, na którą składały się głównie walka o przetrwanie, perypetie sąsiadów i ciągły strach przed rewizją czy łapanką w mieszkaniach, istnieje również druga strona powieści - wspomnienia. Wspomnienia o dawnym, przedwojennym życiu, a przede wszystkim o panu Wacku, który w całej książce stanowi niezwykle istotny most łączący życie i marzenia. Jednocześnie z każdym dniem sytuacja staje się coraz bardziej napięta, nieuchwytny bieg czasu i wydarzeń wywiera zmiany w najbliższym otoczeniu głównej bohaterki.
Tajemnica ludzkiej osobowości. Odkrywanie sensu życia i świata. Powieść, która utorowała Oldze Tokarczuk uznanie czytelników i krytyków.Wrocław, rok 1908. Piętnastoletnia Erna Eltzner, z pozoru nie wyróżniająca się niczym szczególnym córka niemieckiego fabrykanta, zaczyna przejawiać zdolności mediumicznie. Dziewczyna dojrzewa wraz ze swoim stuleciem - równie nieukształtowanym i zagadkowym jak ona. W dziwny sposób bardziej niż świat zmarłych odbija świat żywych: lęki, pragnienia i tęsknoty ludzi żyjących podobnie jak my na przełomie epok.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Parandowski, mistrz słowa, czerpiąc z mitologii greckiej, tworzy ucieszne, dowcipne historyjki o bogach, boginiach i mitycznych bohaterach greckich. Sam tak pisze w przedmowie o swojej książce: "Poza fantastycznością, która ich otacza, bogowie moi nie mają w sobie nic boskiego. Sądzę, że w tej mierze postępuję zgodnie z pojęciami Greków... Ci bogowie odczuwają radość, głód, smutek, pożądanie i cierpienie, są zazdrośni, popędliwi, zawistni, podstępni, zdradliwi, wiarołomni, wzruszają się łatwo, czasem zapominają krzywd doznanych, czasem pamiętają je zaciekle, zupełnie jak ludzie...".