Koncepcja opracowania ABC wiedzy o plastyce powstała z zapotrzebowania na popularne kompendium w formie słownika, które poza odaniem wybranych, skrótowych wiadomości i ich znaczeń odwoływałoby się do wizualnej wrażliwości czytelnika, porządkowałoby pojęcia znane, wyjaśniało nowe.
UWAGI:
Bibliogr. s. 125-[126].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Bushcraft : jak radzić sobie w dziczy bez współczesnych udogodnień Tytuł oryginału: "Bushcraft 101 : a field guide to the art of wilderness survival,". "Jak radzić sobie w dziczy bez współczesnych udogodnień "
AUTOR:
Canterbury, Dave
POZ/ODP:
Dave Canterbury ; przekład: Krzysztof Krzyżanowski.
Bushcraft oznacza umiejętność radzenia sobie bez większego trudu na łonie natury. Jeśli chce się spróbować tej wyjątkowej sztuki, trzeba zdobyć kilka ważnych umiejętności i posiąść sporo wiedzy - między innymi jak samodzielnie zbudować sobie schronienie, rozpalić ognisko, wyszukać i przygotować pożywienie oraz korzystać z narzędzi, zarówno tych współczesnych, jak i wykonanych samodzielnie. Przekonasz się, że nawet na wielodniową wyprawę do lasu wystarczy skromny, lekki ekwipunek, a włóczęga z dala od cywilizacji przynosi mnóstwo frajdy i pozwala na odbudowanie więzi łączącej człowieka z naturą.Ta książka jest kompletnym kompendium wiedzy, dzięki której poradzisz sobie w każdych warunkach. Dowiesz się, co zabrać ze sobą na wyprawę, a co będzie zbędnym balastem. Znajdziesz tu dokładne opisy narzędzi do cięcia, sprzętu zapewniającego schronienie, urządzeń rozpalających oraz pojemników i olinowania w kontekście warunków panujących w dziczy, a także mnóstwo wskazówek dotyczących posługiwania się mapą i kompasem, rozpalania ognisk czy zapewnienia sobie ochrony przed żywiołami. Dzięki temu praktycznemu przewodnikowi odkryjesz, jak hojna i piękna potrafi być dzika przyroda. Radzenie sobie bez zdobyczy cywilizacji wymaga nieco determinacji, jednak zdobycie tej wiedzy i umiejętności może w krytycznych sytuacjach okazać się bezcenne i ocalić życie.W książce znajdziesz wskazówki dotyczące:doboru pięciu podstawowych kategorii ekwipunkuzapewniania sobie schronienia w każdych warunkachpozyskiwania i przygotowania pożywienianawigacji w terenie i obozowaniai wiele innych!
UWAGI:
Na okładce: Bestsellerowy autor "New York Timesa".
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Laboratorium powstających tekstów, książek, bohaterów. Proces żmudnych, ale i fascynujących poszukiwań. Eksplozje wyobraźni. Podążanie za logiką rodzącej się fabuły i za wewnętrznym światem bohaterów, odkrywanie ich motywacji, światopoglądów. Odsłanianie pasjonujących historii, ale też opowieść o lekturach i osobistych doświadczeniach. Wytrwała dążność do tego, by rozumieć nieskończone zróżnicowanie i skomplikowanie świata.
Dwanaście wyselekcjonowanych, najważniejszych esejów i wykładów, które składają się na wyjątkowe zaproszenie za kulisy twórczości Olgi Tokarczuk. Teksty kluczowe i premierowe. W tym szeroko komentowana mowa noblowska.
Jest to całościowa prezentacja dorobku artystów polskich i w Polsce działających. Syntetyczne ujęcie dziejów narodowej sztuki pozwala Czytelnikowi na poznanie dzieł i twórców najwybitniejszych, jak również tych mniej znanych, których dzieła popadły po latach w zapomnienie. Napisana przystępnym językiem książka obejmuje szeroki zakres tematów z poszczególnych dziedzin twórczości, systematyzując wielkie bogactwo kierunków, zjawisk, wydarzeń i problemów na przestrzeni wieków - od średniowiecza aż po dzień dzisiejszy. Dzieje sztuki polskiej dają możliwość uchwycenia tego, co w naszej sztuce najważniejsze, co stanowi o jej odrębności i indywidualności, pozwalając jednocześnie śledzić wpływ sztuki światowej na dokonania rodzimych artystów. Książka ta w jasny sposób definiuje i dopełnia pojęcie polskiego dziedzictwa kulturowego, którego poznanie jest warunkiem niezbędnym dla określenia własnej świadomości narodowej.
UWAGI:
Bibliogr. przy rozdz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Według Umberta Eco dzieło istnieje w pełni dopiero w procesie interpretacji. Punkt ciężkości zostaje więc przeniesiony z autora i samego dzieła na odbiorcę, który musi wejść w interakcję z przedmiotem artystycznym. Wartościowe i ciekawe są te utwory, których struktura na taką interakcję zezwala. Współczesne dzieło sztuki jest zatem skończone dopiero w procesie odbioru. Taki pogląd przysparza jednak wielu problemów epistemologicznych - jak istnieje dzieło sztuki i czy w ogóle istnieje, skoro w każdym odczytaniu jest czym innym, co innego znaczy? Jak można o nim rozmawiać, skoro każdy odbiorca jest jego pełnoprawnym współtwórcą? W jednej ze swych pierwszych, ale też najważniejszych prac (esej pochodzi z roku 1962) Eco rozwinął koncepcję otwartości dzieła sztuki, prekursorską wobec estetyki recepcji Hansa Roberta Gaussa i Wolfganga Isera. Podjął problematykę, która do dziś należy do głównych tematów dyskusji literaturoznawców, estetyków i teoretyków sztuki.
Opowieść o Geli Seksztajn - tworzącej w przedwojennej Warszawie utalentowanej malarce, która zginęła podczas powstania w getcie wraz ze swoją córeczką i mężem, Izraelem Lichtensztejnem.Prace Geli przetrwały wojnę ukryte w metalowej skrzynce i zakopane w piwnicy szkoły na terenie getta. Trafiły tam wraz z tysiącami innych dokumentów, zgromadzonymi przez członków konspiracyjnej organizacji Oneg Szabat. Jej obrazy nie mogłyby być dziś podziwiane, gdyby Emanuel Ringelblum nie wpadł na pomysł stworzenia archiwum, gdyby Izrael Lichtensztejn go nie ukrył, a Hersz Wasser (z pomocą Racheli Auerbach) nie zrobił wszystkiego, by po wojnie je odnaleźć i pokazać światu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Grabież Europy" szczegółowo przedstawia losy najsłynniejszych dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców w czasie drugiej wojny swiatowej, a także ich poszukiwanie na terenie Niemiec przez pięćdziesiąt lat po zakończeniu wojny. Autorka z doskonałą znajomością rzeczy opisuje organizacje metodycznej grabieży we Francji, Polsce, Związku Radzieckim i Holandii, kulisy wojennego "rynku sztuki" i obrotu dziełami w skorumpowanej Trzeciej Rzeszy, ale również grabieżcze i destrukcyjne instynkty po każdej ze stron uwikłanych w wojnę. Żywy język, bogactwo szczegółów i niezwykle interesujące opowieści o losach poszczególnych arcydzieł, takich jak "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci, ołtarz Wita Stwosza czy "Autoportret" Dürera, sprawiają, że od książki wręcz trudno się oderwać. Znakomite połączenie sensacji historycznej z bogato udokumentowaną pracą zawodowego muzealnika.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The rape of Europa. Bibliogr. s. 659-670. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kompendium wiedzy o sztuce od czasów prehistorycznych do XX wieku. Książka przydatna zarówno jako wprowadzenie do dziejów sztuki, jak i uzupełnienie posiadanych wiadomości.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka jest przydatnym przewodnikiem, który może pomóc zredagować bardziej, czy mniej skomplikowaną wypowiedź pisemną. z pozycji może skorzystać szeroki krąg odbiorców począwszy od tych najmniej zaawansowanych, którzy dopiero poznają tajniki form pisemnych przez tych, którzy redagują już bardziej skomplikowane wypowiedzi t.j. rozprawka czy esej, aż po autorów prac dyplomowych. Publikacja przyda się również osobie chcącej napisać jakiś tekst użytkowy, potrzebny jej do załatwienia spraw związanych z codziennym życiem. Książka adresowana jest także do studentów oraz nauczycieli -może bowiem stanowić dla nich ułatwienie w uczeniu innych sztuki pisania.