"Malowała powoli, z przejęciem, a portrety robiła wprost latami. Model się zestarzał, wyłysiał, ożenił, okocił, schudł [.] musiał pozować, chciał czy nie chciał, chyba że umarł."- Zofia Stryjeńska o Oldze BoznańskiejOlga Boznańska. Najwybitniejsza malarka epoki. Obywatelka świata.Jej portrety intrygowały, niepokoiły, obnażały duszę malowanej osoby. Nie uznawała banalnego piękna. Charakter, emocje, uczucia były dla niej ważniejsze niż uroda modeli.Po Paryżu chodziła w sukni giupiurowej z trenem pełnym falban i plis. Wzbijał się za nią tuman kurzu. Na głowie miała olbrzymi, sinoczarny wał włosów wysoko w kok zaczesanych. Na nim "czarne gniazdo z dżetów i flaneli podpięte wysoko z tyłu kwiatami, spod którego spływały czarne strusie pióra". Wyglądała jak "posąg wyjęty na chwilę z ciemności piramidy".Przez trzydzieści lat malowała w pracowni przy Boulevard Montparnasse. Bywali tam m.in. Zofia Stryjeńska, Mela Muter, Wojciech Kossak, Artur Rubinstein. Pojawiała się Maja Berezowska "ze swoimi kochasiami".W tle kręcił się roller coaster historii: Budowa wieży Eiffla, pierwsza wojna światowa, kryzys gospodarczy, początek drugiej wojny.Mistrzyni biografii, reporterka Angelika Kuźniak przygląda się wybitnej artystce z dociekliwością śledczej. Efektem jest napisany przepięknym językiem przenikliwy, pełen poczucia humoru portret Olgi Boznańskiej. Kobiety genialnej, delikatnej, zmysłowej, świadomej swojego talentu. Niezależnej. Portret artystki, która dla sztuki była w stanie poświęcić wszystko: miłość, dobrą opinię i święty spokój.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 317-[331]. Indeks.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
W ostatnich latach swego krótkiego, burzliwego życia nieustannie uciekał ścigany groźbą kary śmierci. Jednak ta świadomość zagrożenia nie przeszkodziła mu w tworzeniu najoryginalniejszych dzieł epoki. Gwałtowny charakter i odwaga, dzięki której potrafił wprowadzić do malarstwa zupełnie nowe rozwiązania, stały się również przyczyną życiowych kłopotów Caravaggia. Jego lombardzkie poczucie rzeczywistości, pozbawione złudzeń i przejmujące, zderzyło się z rzymskim przepychem książąt i kardynałów: wynikiem tego spotkania jest nowa sztuka, dramatyczna i zachwycająca.
UWAGI:
Na ok³adce podtytu³: obrazoburca i odwa¿ny nowator.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Najnowsza pozycja wydawnictwa Kluszczyński jest pierwszą od wielu lat na naszym rynku księgarskim całościową prezentacją dorobku artystów polskich i w Polsce działających. Syntetyczne ujęcie dziejów narodowej sztuki pozwala Czytelnikowi na poznanie dzieł i twórców najwybitniejszych, jak również i mniej znanych, których dzieła popadły po latach w zapomnienie. Napisana przystępnym językiem książka obejmuje szeroki zakres tematów z poszczególnych dziedzin twórczości, systematyzując wielkie bogactwo kierunków, zjawisk, wydarzeń i problemów na przestrzeni wieków - od średniowiecza aż po dzień dzisiejszy. Dzieje sztuki polskiej dają możliwość uchwycenia tego, co w naszej sztuce najważniejsze, co stanowi o jej odrębności i indywidualności, pozwalając jednocześnie śledzić wpływ sztuki światowej na dokonania rodzimych artystów. Książka ta w jasny sposób definiuje i dopełnia pojęcie polskiego dziedzictwa kulturowego, którego poznanie jest warunkiem niezbędnym dla określenia własnej świadomości narodowej. Uzupełnienie doskonałych tekstów pióra wybitnych specjalistów stanowi ponad 1200 kolorowych zdjęć i reprodukcji umożliwiających konfrontację prezentowanych opisów z konkretnymi dziełami i obiektami, pochodzącymi zarówno z najsłynniejszych narodowych muzeów i galerii, jak również prywatnych kolekcji oraz kościelnych i klasztornych skarbców. Mamy nadzieję, że nasza publikacja zajmie poczesne miejsce w domowych księgozbiorach, a jej lektura będzie dla Czytelników prawdziwą ucztą duchową.
Antykonformista, oryginał pełen inspiracji i twórczej odwagi, niespokojny duch: oto Paulo Gauguin, jeden z najbardziej fascynujących malarzy końca XIX wieku i jeden z nielicznych, których nie olśnił pełen pokus artystyczny Paryż. Trudom i goryczą codzienności przeciwstawia Gaugain entuzjazm w poszukiwaniu doskonałości i piękna, jest gotów porzucić wszystko, by udać się w drogę na Antypody. Niniejsza pozycja ma spełniać rolę informatora, dlatego też treść podzielono na trzy duże działy, łatwe do zidentyfikowania dzięki odróżniającym je kolorowym paskom na marginesach: żółtemu, gdy mowa ożyciu i twórczości artysty, niebieskiemu, gdy omawiane jest tło historyczne i artystyczne, różowemu tam, gdzie dokonuje się analiza dzieła. Sąsiadujące ze sobą strony poświęcone są odrębnym zagadnieniom i zawierają tekst wprowadzającym oraz ilustracje z komentarzem. W ten sposób czytelnik może wybrać sposób i kolejność zdobywania wiedzy, poznając rozdział po rozdziale lub też śledząc interesujące go wątki. Dopełnieniem informacji jest indeks miejsc i osób, również opatrzony ilustracjami. Wszystko to niewątpliwie stanowi o olbrzymiej wartości i atrakcyjności tej książki.
UWAGI:
Tytu³ orygina³u: "Gauguin" 1998. - Na ok³. podtyt.: obraz to p³aszczyzna pokryta farbami. Indeksy.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Przewodnik po malarstwie światowym, zawiera w sobie opisy i cechy charakterystyczne omawianych kierunkow malarskich. Wydanie jest bogato ilustrowane, a same ilustracje są traktowane jako wzorcowe dla wybranego kierunku w sztuce malarskiej.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Malarstwo Mehoffera łączy realistyczne widzenie świata pełnego interesujących szczegółów, bardzo dosłownie określonych i umiejscowionych, z pewną dekoracyjnością. Przy czym realizm przedstawień, z owym wyczuleniem na precyzję detalu, jest stałą i dominującą cechą jego twórczości, podczas gdy dekoracyjność rozwiązań plastycznych osiąga swe apogeum w latach najbliższych przełomowi stuleci.
UWAGI:
Bibliografia strona 94.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Dla artysty znamienne jest nie tylko to, co przedstawia, ale i to, czego nie przedstawia. W ciągu 60 lat Fałat nie namalował ani jednej martwej natury. Pociągało go wyłącznie życie. (Mieczysław Wallis "Julian Fałat", 1947)
UWAGI:
Bibliografia strona [94].
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Ten szczegółowo opracowany poradnik odkrywa przed czytelnikami tajemnice warsztatu konserwatora zabytków. Przedstawia krok po kroku metody postępowania zarówno w przypadku niewielkich uszkodzeń, jak i poważnych zniszczeń wymagających skomplikowanych prac konserwatorskich z użyciem specjalistycznego sprzętu. Zawiera wiedzę na temat materiałów, urządzeń i preparatów chemicznych stosowanych przez konserwatorów, a także sposobów właściwego przechowywania ekspozycji obrazów. Publikacja zainteresuje nie tylko konserwatorów, ale także kolekcjonerów dzieł sztuki oraz studentów wydziałów konserwacji zabytków.
UWAGI:
Na ok³adce podtytu³ : zasady konserwacji obrazów na p³ótnie, materia³y i urz±dzenia, krosna i tkaniny, warstwy malarskie, zabiegi konserwatorskie. Na stronie [>>] redakcyjnej b³êdny ISBN. Bibliografia strona 160.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Wprowadzenie do technik rysunku, akwareli i malarstwa olejnego.Wyczerpujące przedstawienie technik rysunkowych, akwareli i malarstwa olejnego.Ilustracje prezentujące kolejne etapy powstawania pracy rysunkowej lub malarskiej. Pełna lista rodzajów farb, papieru i przyborów malarskich podawana przy każdym projekcie pracy. Przystępne wyjaśnienia podstawowych technik rysunkowych i malarskich.Wyczerpujący przewodnik po barwnikach, pędzlach, specjalistycznych przyborach i materiałach.
UWAGI:
Tytu³ orygina³u : "The drawing and painting course".
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni