Książka Tomasza Stępnia mówi nie tylko o rozrywkowej twórczości JulianaTuwima, chociaż kabaretowe i estradowe teksty poety są tu niewątpliwie głównym przedmiotem diachronicznego opisu. Dążność do pełnego zrozumienia zjawiskliterackich sprawia, że utwory autora Balu w Operze, które można zaliczyć doliteratury popularnej, są zarówno sytuowane na tle przedwojennej Tuwimowskiejtwórczości "wysokiej", jak i zestawiane z twórczością rozrywkową innych autorów pisujących w międzywojennym dwudziestoleciu oraz z istotnymi faktami kulturowymi i wydarzeniami politycznymi tego okresu, traktowanymi również na prawach "tekstów" — w szerokim, semiologicznym rozumieniu terminu. Poprzez znaczące zestawienia wydarzeń, tekstów oraz "tekstów wydarzeń" i utworów literackich Stępień stara się postrzegać i losy Tuwima, i historię znanej literackiejfarmacji. Kilkakrotnie wspomina o przyjętych zamierzeniach badawczych, najwyraźniej bodajże w Zakończeniu:"Tuwimowska przygoda z kabaretem i kulturą popularną międzywojnia, zarejestrowana w tekstach literackich i paraliterackich oraz w tekście biografii, jest[...] zjawiskiem charakterystycznym z kilku względów. W opowiedzianej tu historiipoety, który wszedł w niebezpieczne związki z rynkiem rozrywki, skupia sięszereg problemów związanych z funkcjonowaniem sztuki i rolą artysty w obrębiecywilizacji przemysłowej, w obrębie kultury czasu wolnego. W jednym z planówjest to historia niepowtarzalna, zamykająca się w granicach przestrzeni obyczajowej i społeczno-politycznej dwudziestolecia międzywojennego, okresu istotnegowpływu kręgu Skamandra na literaturę i szerzej, kulturę polską" (s. 273).Zrekonstruowana przez Stępnia literacka biografia Tuwima, autora utworówlirycznych i tekstów rozrywkowych, obejmuje okres od r. 1914 do 1939; pierwszadata wyznacza debiut poety w roli autora rewii, wystawianej w Łodzi na sceniew parku Staszica, druga zaś (czerwiec 1939) to data ostatniego programu teatrzyku"Ali-Baba", pod którym widniał obok nazwiska Andrzeja Własta jeden z wielupseudonimów Tuwima: dr Pietraszek. Tuwim, który może być z pewnością uważany za współtwórcę polskiego kabaretu, w ciągu 25 lat pisywał (wraz z MarianemHemarem, Fryderykiem Jârosym i innymi autorami) dla najwybitniejszych i najbardziej znanych kabaretów dwudziestolecia. Poeta współpracował kolejno z "Quipro Quo", "Bandą", "Cyganerią", "Starą Bandą", "Cyrulikiem Warszawskim" oraz"Morskim Okiem" i "Małym Qui pro Quo".