Dziady są arcydziełem literatury polskiej i światowej. Jako pierwsza pojawiła się cz. II ok. 1820 r. Wewnętrzną spoistość całemu cyklowi nadaje osoba Gustawa, który występuje jako Widmo, Pustelnik, Gustaw, Konrad. Świat fantastyczny ukształtowany jest według wierzeń ludowych i zaczerpniętyz tradycji chrześcijańskiej. Cały cykl cechuje olbrzymia dynamiczność przeżyć i ciągłe związki i kontakty ze światem fantastycznym, z duchami.Dziady cz. IIUtwór poprzedza wiersz o tytule Upiór. To historia młodzieńca, który z miłości popełnił samobójstwo i w każdy dzień zaduszny pojawia się wśród ludzi z rana na piersi.Akcja Dziadów cz. II toczy się na cmentarzu, na którym obywa się zaczerpnięty z tradycji ludowej obrzęd Dziadów. Przewodnikiem ludu jest Guślarz. Jego rola polega na rozmowie i kontakcie z duszami zmarłych. Potrzebujących pomocy. Przybywają na ziemie duchy lekkie, średnie i ciężkie, które za życia pełniły winy różnej wagi. Jako pierwsze pojawiają się dusze dzieci, które na ziemi nie zaznały cierpienia, dlatego do zbawienia proszą o ziarnko gorczycy. Każde wezwanie duchów i przyniesione przez nie wskazówki wymawiane są w obowiązujących formułkach. Kolejnym gościem jest duch najcięższy. Wraz z nim przybywają drapieżne ptaki, dręczące go za popełnione winy. W przeszłości był on skąpy i źle traktował ludzi. Z tego powodu od nich też nie może uzyskać pomocy, więc odchodzi skazany na dalsze cierpienia. Duchy pośrednie reprezentuje pasterka Zosia. Zasłużyła ona na wieczną tułaczkę swoim beztroskim życiem i odrzucaniem kolejnych kochanków. Za tę lekkoduszność jej stopy nie sięgają ziemi. Odejście pasterki poprzedza jeszcze milczące widmo, które nie zwarz na wołania Guślarza. Jego obecność wywołuje wśród zebranych obawy i lęk.Dziady cz. IVMiejscem akcji jest dom Księdza. Zdarzenia dzieją się wieczorem w Zaduszki. W gospodarstwie pojawia się nieoczekiwany gość. Jest nim budzący strach i odrazę Pustelnik. Wyjawia on swoje tajemnice i mówi o żarze miłości palącym jego serce. Zwierza się on pastorowi ze swej tragicznej miłości i opowiada całą jej historię. W zamian oczekuje zrozumienia i dlatego za słuchacz obiera osobę duchowną. Rozmowa prowadzi do przemyśleń na temat śmierci i uczuć. Gałązka, z która rozmawia gość, budzi podejrzenie jego szaleństwa. Akcję możemy podzielić na trzy godziny, sygnalizowane gasnąca świecą. To godziny miłości, rozpaczy i przestrogi. Każda z nich jest kolejnym aktem postępującej desperacji bohatera i destrukcyjnej siły miłości, która czyni go umarłym dla świata. Monologi Gustawa pełne są smutku, szaleństwa i płomiennych wyznań. Niestety nie zaznaje on ukojenia ani zrozumienia. Gustaw znika w mroku gasnącej lampy przed obrazem Maryi Panny.
UWAGI:
Tekst wg wydania Dzieł A. Mickiewicza. Warszawa 1955.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dziady Adama Mickiewicza to powstały na przełomie kilkunastu lat dramat romantyczny, który stanowi bodaj najlepszy przykład tego gatunku literackiego i przez wielu badaczy twórczości wieszcza zwany jest "arcydramatem".Część II : Podczas obrzędu dziadów wywoływane są duchy niemogące zaznać spokoju z powodu grzechów popełnionych za życia.Część III : Trwa proces studentów - filomatów. Wileńskie więzienie jest pełne młodych ludzi, którzy otwarcie przyznają się do tego, że są Polakami. Jeden z nich, Konrad, staje się wcieleniem niepodległości własnej ojczyzny. Nadchodzą niespodziewane wydarzenia, w których ważną rolę odegrają siły pozaziemskie, a na ziemi po raz kolejny zetrą się szatan i Bóg.Część IV : Do unickiego księdza przychodzi pustelnik. Mówi chaotycznie, śpiewa, zachowuje się ogólnie rzecz biorąc dziwnie. Ksiądz poznaje że to jego uczeń Gustaw. Wtedy pustelnik skarży mu się że ksiądz kazał mu wierzyć w ideały oświecenia i rozum.
UWAGI:
Tekst według wydania :Adam Mickiewicz, Dzieła, t.3 Utwory Dramatyczne opracował S. Pigoń, Warszawa, Czytelnik 1955.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 000255 od dnia:2020-10-09 Przetrzymana, termin minął: 2020-11-09
Cykl dramatów romantycznych Adama Mickiewicza publikowany w latach 1823-1860. Składają się na niego cztery luźno powiązane części: Dziady część II - dramat z 1823 roku Dziady część IV - dramat z 1823 roku Dziady część III - dramat z 1832 roku Dziady część I - dramat ogłoszony pośmiertnie w 1860 roku (nieukończony)Oprócz dramatów, w skład II części wchodzi wiersz Upiór publikowany początkowo jako osobny utwór, zaś w skład III część rozległy Ustęp - epicki komentarz ukazujący obraz carskiej Rosji, zakończony słynnym wierszem Do przyjaciół Moskali.Elementem spajającym te części jest obrzęd dziadów - dokładnie przedstawiony w części II, wspominany przez Gustawa w cz. IV i odbywający się w scenie IX cz. III. W utworze znajdują się liczne wątki autobiograficzne, zawarte są w nim idee romantyzmu, także polskiego, związanego z walką narodowowyzwoleńczą z rosyjskim zaborcą.
Cykl dramatów romantycznych Adama Mickiewicza publikowany w latach 1823-1860. Składają się na niego cztery luźno powiązane części: Dziady część II - dramat z 1823 roku Dziady część IV - dramat z 1823 roku Dziady część III - dramat z 1832 roku Dziady część I - dramat ogłoszony pośmiertnie w 1860 roku (nieukończony)Oprócz dramatów, w skład II części wchodzi wiersz Upiór publikowany początkowo jako osobny utwór, zaś w skład III część rozległy Ustęp - epicki komentarz ukazujący obraz carskiej Rosji, zakończony słynnym wierszem Do przyjaciół Moskali.Elementem spajającym te części jest obrzęd dziadów - dokładnie przedstawiony w części II, wspominany przez Gustawa w cz. IV i odbywający się w scenie IX cz. III. W utworze znajdują się liczne wątki autobiograficzne, zawarte są w nim idee romantyzmu, także polskiego, związanego z walką narodowowyzwoleńczą z rosyjskim zaborcą.
Trwa proces studentów - filomatów. Wileńskie więzienie jest pełne młodych ludzi, którzy otwarcie przyznają się do tego, że są Polakami. Jeden z nich, Konrad, staje się wcieleniem niepodległości własnej ojczyzny. Nadchodzą niespodziewane wydarzenia, w których ważną rolę odegrają siły pozaziemskie, a na ziemi po raz kolejny zetrą się szatan i Bóg.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Trwa proces studentów - filomatów. Wileńskie więzienie jest pełne młodych ludzi, którzy otwarcie przyznają się do tego, że są Polakami. Jeden z nich, Konrad, staje się wcieleniem niepodległości własnej ojczyzny. Nadchodzą niespodziewane wydarzenia, w których ważną rolę odegrają siły pozaziemskie, a na ziemi po raz kolejny zetrą się szatan i Bóg.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dzieła poetyckie. 1, 3, 4, Wiersze / Powieści poetyckie / opracowanie Władysław Floryan ; Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego / opracowanie Zygmunt Dokurno / Utwory dramatyczne / [opracowanie Stanisław Pigoń] / Pan Tadeusz / opracowanie Konrad Górski / opracowanie Czesław Zgorzelski
"Fantazy czyli Nowa Dejanira", zwany też "Niepoprawni" (powst. 1841-1846, wyd. 1866) to dramat złożony, łączący elementy tragiczne i komediowe, ironiczna prezentacja romantycznej mody i stylu bycia, która powoli przeistacza się w dramat metafizyczny. Akcja utworu koncentruje się wokół miłości Dianny, córki zubożałego hrabiego Respekta, i zesłańca sybirskiego, Jana. Wątek ten staje się okazją do ukazania życia upadającej arystokracji oraz podjęcia tematu romantycznej miłości, która w przypadku przesadnie uczuciowego i patetycznego związku hrabiego Fantazego i hrabiny Idalii zostaje sparodiowana.Fantazy" nakreślił poeta obraz moralnego rozłamu społeczeństwa polskiego. U jego źródeł tkwiła niszcząca siła pieniądza, zmuszająca jednych do bezwzględnej walki o byt, umożliwiająca innym egoistyczne, wrogie, bo krzywdzące bliźnich działania - a z drugiej strony prowokująca do otwartego buntu przeciwko złowrogiej mocy "wojsk dukatowych".
UWAGI:
Bibliogr. s. [LXXXV-LXXXVI].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Fantazy czyli Nowa Dejanira", zwany też "Niepoprawni" (powst. 1841-1846, wyd. 1866) to dramat złożony, łączący elementy tragiczne i komediowe, ironiczna prezentacja romantycznej mody i stylu bycia, która powoli przeistacza się w dramat metafizyczny. Akcja utworu koncentruje się wokół miłości Dianny, córki zubożałego hrabiego Respekta, i zesłańca sybirskiego, Jana. Wątek ten staje się okazją do ukazania życia upadającej arystokracji oraz podjęcia tematu romantycznej miłości, która w przypadku przesadnie uczuciowego i patetycznego związku hrabiego Fantazego i hrabiny Idalii zostaje sparodiowana.Fantazy" nakreślił poeta obraz moralnego rozłamu społeczeństwa polskiego. U jego źródeł tkwiła niszcząca siła pieniądza, zmuszająca jednych do bezwzględnej walki o byt, umożliwiająca innym egoistyczne, wrogie, bo krzywdzące bliźnich działania - a z drugiej strony prowokująca do otwartego buntu przeciwko złowrogiej mocy "wojsk dukatowych".
UWAGI:
Bibliogr. s. [LXXXV-LXXXVI].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Polska pod jarzmem cara - zbrodniarza. Patrioci planują na niego zamach. Jeden z nich, tajemniczy młodzieniec w masce, podejmuje się zabić znienawidzonego tyrana. Wpisuje się tym samym w krąg działań, które zaplanował szatan u progu kolejnego stulecia. Czy mu się powiedzie? Czy ma na tyle odwagi, by działać na rzecz własnego, zniewolonego i upokorzonego narodu? A może Kordian, bo o nim tu mowa, jest zbyt słaby?...
UWAGI:
Bibliogr.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni